Je kan er niet omheen: leven in onze maatschappij zit boordevol uitdagingen. Het is niet simpel om die uitdagingen te tackelen. En al helemaal niet om objectief naar jezelf te kijken. Laat Katrijn daar nu net wél een krak in zijn. Toen ze voor de studierichting communicatiewetenschappen koos was haar interesse in psychologie al groot. […]

We kunnen er niet omheen: het is een uitdaging om tegenwoordig bij te blijven met de nieuwste trends en technieken in onze snel evoluerende maatschappij. Consumenten willen steeds meer: ze zijn steeds op zoek naar die toegevoegde waarde. Dat bedrijven een professional inhuren om hun klanten te begrijpen in een wereld met die prangende tijdsdruk is dus niet zo verwonderlijk. Als Anton niet fotografeert, loopt, reist of het Slinkse Sinkse festival organiseert is hij dé up-to-date professional die bedrijven helpt met z’n expertise rond verschillende topics. Want digitale marketing, data & analyse, webdesign & grafische ondersteuning en performance marketing & customer intelligence kennen voor hem geen geheimen meer.
Zo probeert hij bedrijfsdoelstellingen te bereiken door middel van data driven marketinginitiatieven en campagnes. Op basis van technologie, data en innovatie kan je tegenwoordig resultaten scoren aan de hand van het aantal kliks, pagina-bezoeken of items in iemands winkelmandje. Als Anton deze klantinformatie opvangt en analyseert bedenkt hij een solide strategie met een directe link naar de bedrijfsdoelstellingen: klantrelaties opbouwen.
Hij vertaalt ze naar een concreet plan en coacht en ondersteunt de onderneming in de ideale weg naar een verbeterde klantervaring en bedrijfsgroei. Hierbij verliest hij ook de duurzame winstgevendheid en de verbetering van de bedrijfsstrategie op lange termijn niet uit het oog. Kortom: hij leert bedrijven groeien met behulp van digitale marketing ondersteund door data én met respect voor privacy van de klant.
Want die privacy blijkt toch best een heikel punt. Alles wat met marketing & digitalisering te maken heeft is de afgelopen jaren bijzonder veranderd. Als ik online een paar sneakers bestel in maat 40, krijg ik overal waar ik kijk pushberichten om soortgelijke sneakers aan te kopen in maat 40. Vroeger keken we er vol bewondering naar. Ondertussen vinden we het vaak akelig dat deze informatie opgeslagen wordt: big brother is watching you. Focust een bedrijf zich te hard op het bereiken van hun doel zonder rekening te houden met ethiek?
Vandaag zitten we volgens Anton op een kantelpunt waarin klanten (en bedrijven) zich steeds bewuster worden van de voor- én de nadelen van data en de gevoeligheid die er rond hangt op vlak van privacy en ethiek. Bedrijven kiezen nog te vaak voor de verouderde technieken binnen digitale marketing terwijl klanten zich er steeds vaker van afkeren. Gebruik jij wel eens advertentieblokkering of blokkeer je bepaalde bedrijven op je sociale media? We beseffen dat bedrijven onze data gebruiken en we zijn vaak bang dat ze onze privacy schenden. Nochtans bestaat er volgens Anton een gulden middenweg: bedrijven moeten de ethische weg inslaan om klanten te bereiken met respect voor hun keuzes en data. Da’s een service bieden waarbij de klant echt centraal staat, maar er ontbreekt volgens hem gewoon nog kennis en expertise over.
Zijn ultieme ambitie? Da’s zich verder ontwikkelen in de complexiteit van de relatie tussen klantenservice en ethiek. Da’s ook een team uitbouwen met enthousiaste experten die theorie en praktijk samensmelten zonder de belangrijkste eigenschappen rond privacy, technologie, marketing en ethiek uit het oog te verliezen. Hij tracht klanten en bedrijven op één lijn te krijgen door zowel een toegevoegde waarde te bieden aan het bedrijf als de transparantie en het respect voor de klant te belichten. Een serieuze uitdaging dus.