Boekhouding Accountancy Fiscaliteit
Dagboek van een boekhouder: de btw periode

Om de drie maanden is de periode weer daar. Jij als klant verzamelt al je facturen en begint misschien al wat te zweten omdat je niet al die bonnetjes in je overdaad aan schuiven kan vinden. Na een uitdagende en uitputtende queeste belanden ze uiteindelijk toch bij ons en na een korte stilte krijg je die verlossende mail. Wat zegt de tombola: krijg ik geld terug of moet ik betalen?

Wat jij als klant niet ziet, is wat er plaatsvindt tijdens deze ‘korte stilte’. Bloed (van de papercuts), zweet en tranen? Wees maar zeker! Het zweet breekt ons echt al uit tijdens de laatste week van het kwartaal. We beseffen dat het een zware periode wordt om alles rond te krijgen, ons sociaal leven – lang leve corona (?) – gaat weer even on hold.

De eerste klanten sturen hun documenten door en we vliegen er in. Er is geen tijd voor mopjes: dit is de periode van kop in kas en gaan. Na de eerste week voelen we de bui al hangen: dit wordt weer overwerken. Een uurtje vroeger opstaan en na het avondeten nog wat bijboeken. In het weekend daten we met jullie facturen en onze computer.

Week twee. Er is progressie maar we zijn nog lang niet halfweg. De paniek slaat toe want sommige klanten lijken van de aardbol verdwenen. Waar blijft die boekhouding? Gelukkig primeert ons eergevoel: de “I will work harder” – quote uit Animal Farm staat in ons geheugen gegrift.

Fast forward naar het einde van de periode. 20 april, de boekhouding van de meeste klanten is ingestuurd. Enkel degene waarvan we nog steeds niets ontvangen hebben blijven achter. Feedback op onze mail bestaat uit “bedankt”, “aan wie en hoe moet ik dat betalen?” en “ben je zeker van dit bedrag?”. Dat zijn de laatste loodjes. Zijn we er nu echt door? Klaar voor de volgende uitdaging die alweer om de hoek loert. Maar deze keer liefst tijdens de kantooruren.

Dagboek van een boekhouder: de btw periode

230 klanten. Een absurde deadline.

Nieuws