Wat zijn de do’s & dont’s qua relatiegeschenken? Wel, voor je personeel is het simpel. Je mag hen een geschenk geven gedurende het ganse jaar. Denk maar aan een verwennerij voor een mijlpaal in iemands carrière, een huwelijk of geboorte, een zuurverdiend pensioen of een portie paaseieren, een chocolade Sint of een kerstcadeautje. Kortom, geen addertjes onder het gras.
Wanneer je een relatiegeschenk geeft aan klanten of leveranciers moet je bij de aankoop steeds twee belangrijke cijfers in je achterhoofd houden: 50 en 125. Waarom? Da’s weeral niet zo moeilijk. De totaalprijs van je aangekochte cadeau moet minder dan 50 euro bedragen om de btw te mogen aftrekken. Als je dus een cadeau aankoopt waarvoor je meer dan 50 euro betaalt, is de btw niet langer aftrekbaar. Let op! Indien je je klant of leverancier op een fles champagne of gin trakteert, hoef je geen rekening te houden met het bedrag van 50 euro. De btw is sowieso niet aftrekbaar bij de aankoop van alcohol.
Wil je een cadeau kopen voor een bepaalde klant waaraan je een hoger bedrag wil spenderen? Dat kan, maar probeer dan zeker niet meer dan 125 euro inclusief btw uit te geven. Als je deze som toch zou overschrijden vraag je best aan je boekhouder om een speciale fiche op te maken. De persoon die het cadeau ontvangt moet dit aangeven als inkomen én er ook nog eens personenbelasting op betalen. Geen echte aanrader dus.
Bovendien moet je er rekening mee houden dat de fiscus de kosten van een relatiegeschenk sowieso voor 50 procent fiscaal verwerpt. Je zal dus – tenzij we over erg kleine cadeaus zoals een gepersonaliseerde balpen of usb-stick praten –nog steeds belastingen betalen op de helft van de som. Uiteindelijk krijgt de fiscus dus steeds het grootste cadeau…