Boekhouding Accountancy Fiscaliteit
Jonathan De Mulder

Ieder kind duikt graag in de fantasierijke wereld van tekenfilms. Sommige volwassenen zijn er nog steeds aan verknocht, alleen al omwille van hun hoge dosis ‘jeugdsentiment’. Denk jij bij een job in de animatiewereld enkel aan tekenaars die een wit blad papier of leeg computerscherm in geen tijd omtoveren tot een levendig verhaal? Je bent vast niet de enige. Volgens Jonathan weten slechts weinig kijkers hoe divers de animatiewereld eigenlijk is. Van dansende yoghurtpotjes in een reclamespot voor televisie tot de monsters uit het Marvel imperium: alles komt voort uit één of andere vorm van animatie.

Na een aantal onbezoldigde stages ging Jonathan via een interim contract aan de slag als ‘fixer’ voor de animatiereeks ‘Kika en Bob’, met kinderen van 6 tot 12 jaar als doelgroep. De animatie zelf kwam grotendeels uit China maar de afwerking vond plaats in België om aanhoudende communicatieproblemen te vermijden. Hierop volgde een resem aan uitdagende en boeiende opdrachten, maar de financiële stabiliteit bleef uit. Artistieke projecten in de entertainment business liggen nu eenmaal niet voor het rapen. Al behoort dat vliegend sterretje in de videoclip van de Romeo’s zeker en vast tot één van de meer entertainende, artistieke projecten op z’n CV.

Na een tijdje kreeg Jonathan steeds meer aanbiedingen om commerciële animatie zoals speciale effecten in bedrijfsvideo’s te verwerken. De stap om zelfstandige te worden bleek opeens een logische zet. Sindsdien heeft hij zich geen seconde verveeld. Door de extra flexibiliteit en de eenvoudige manier van werken – de ingewikkelde interim contracten maakten plaats voor transparante facturatie – kon hij zijn diensten opeens aan een veel aantrekkelijker uurtarief aanbieden. De stap naar een zelfstandigenleven creëerde ook meteen meer ruimte voor kleine en gevarieerde opdrachten in de designwereld.

Bovendien beslist hij zelf wanneer hij werkt. Zo blijft er voldoende tijd over om te supporteren voor KV Mechelen, naar festivals of de film te gaan en op café te gaan met vrienden. Z’n dagen zijn heel gevarieerd: van een 9 to 5 dag vol vergaderingen en bureauwerk tot het nachtwerk om toch maar al dat gefilmd materiaal op de computer te bekijken en te monteren. Eén regel geldt: het product moet op het einde van de dag klaar zijn voor levering. Ook z’n boekhoudkundige status staat niet stil. Na vijf jaar als zelfstandige vormde hij z’n zaak om tot een BV, een besloten vennootschap. Dit geeft ‘m veel fiscale voordelen en biedt hem ook bescherming bij eventuele tegenslagen.

Op dit moment werkt Jonathan voornamelijk aan series, maar de uitdaging blijft én verschilt ook steeds van project tot project. Hij praat met trots over de samenwerking met Stoemp! voor de films van De Gouden Kooi Escape Room. Hij maakt zelf ook deel uit van de cast! Naast deze creatieve uitspattingen werkt hij intussen ook al enkele jaren projectmatig als productiemanager bij het Brusselse bedrijf Walking The Dog voor de dagelijkse opvolging en coördinatie van een heel team animators. Dit vast werk zorgt alweer voor stabiliteit, iets wat met de recente gezinsuitbreiding natuurlijk welkom is!

Zotte ambities heeft hij niet, laat ons ze eerder gezond noemen. Als z’n bedrijf financieel welvarend blijft en hij elke dag plezier in z’n werk vindt door de boeiende mensen die op z’n pad komen, is hij een tevreden man.

 

"Ik heb geen zotte ambities, zolang mijn bedrijf financieel gezond is en het werk leuk blijft ben ik gelukkig."

Meet Jonathan De Mulder, eersteklas expert én productiemanager in de wondere wereld van tekenfilms met een hart voor muziek, film, dans en wandelen in de natuur. Zolang het de zintuigen maar stimuleert. Na zijn studies in audiovisuele kunsten volgden talloze projecten in de animatiewereld én dankzij Kroton ook de succesvolle stap naar een creatief zelfstandigenleven met meer ruimte voor flexibiliteit en inventiviteit.

Klanten in de kijker