Boekhouding Accountancy Fiscaliteit
Kolos

Wie er helemaal niets van kent, onderschat het belang van een sterk concept, grafisch ontwerp of huisstijl. Niemand klikt door op een website die bestaat uit logge blokken tekst met een appelblauwzeegroene met purperen bollen achtergrond. Eén antwoord: branding. En daar kent Kantoor Kolos alles van.

Kenzo startte zijn carrière in 2009 als (reclame)fotograaf, maar dat hield hij na zeven jaar voor bekeken. In zijn toenmalig bedrijf toverde hij beperkt met grafisch werk en dat smaakte naar meer. Meer creativiteit en beslissingsrecht. En dat leidde in 2017 tot een nieuwe intellectuele uitdaging. Kantoor Kolos werd een feit. Samen met zakenpartners Sam Coussens en Pieter Vanherreweghen gaat hij sindsdien op zoek naar de focus op een breder brandingverhaal. Later vervoegt ook Sven het team voor het financiële plaatje: professioneel, oprecht geïnteresseerd in de bedrijfsactiviteiten en transparant over de pricing.

Maar wat houdt die creatie van huisstijlen voor bedrijven nu eigenlijk in? Dat zal wel de hele dag logo’s tekenen zijn! Klopt voor een heel klein deel, maar eigenlijk gaat het ook over een mengelmoes van visuele en taalkundige communicatietools die allemaal bijdragen aan de herkenbaarheid van een merk. En daar komt zoveel meer bij kijken dan alleen een logo. Eerst gaan ze back to basics: wat doet de onderneming en waarom? Welk probleem lossen ze op voor hun doelpubliek? Wie is dat doelpubliek eigenlijk? Als oplossing brengen ze relevante communicatiekanalen in kaart en leveren ze een solide visuele stijl af die relevant blijft: van logo tot lettertype en tekstkleur. Maar een bedrijf runnen is meer dan dat. Niemand bij Kolos had bij aanvang ervaring in de bedrijfsleiding. Een boekhouder-fiscalist die actief mee nadenkt, is een absolute noodzaak. De stevige basis wordt nog extra versterkt door Kroton als strategisch-financiële partner.

De allergrootste uitdaging? De juiste balans vinden tussen research en planning. Bij elke klant dompelt het team zich onder in de sector. Dat betekent boeken bestellen om bij te leren, spreken met relevante actoren en in dialoog gaan met de klant in de markt.  Research vreet tijd dus de voorname uitdaging is een strakke planning hanteren. Anders gaat de focus ervandoor. En route wordt een project soms veel uitgebreider dan gedacht. Een werkdag start rond 7u30 en duurt tot 19 uur om na het eten mogelijk opnieuw stevig door te werken. Er is geen vast ritme: hij switcht constant tussen lay-out programma’s, tekstverwerkers en e-mailprogramma’s. Gelukkig kan het trio de financiële kant gedeeltelijk uit handen geven. Cashflow, het juiste uurtarief, werken binnen budget én efficiëntie vormen de basis van een gezonde zaak en dat realiseren ze samen met Kroton.

Gerealiseerde projecten zijn er om trots op te zijn. Zo vond Kenzo het fantastisch om de nieuwe huisstijl van de Orde van Vlaamse Balies te creëren. Hierbij heeft hij het gevoel dat ze – na stevig gezwoeg en gezweet en veel onderhandelen – de organisatie stevig geholpen hebben. Dat is uiteindelijk ook zijn droom: impact hebben op organisaties, de manier waarop ze communiceren en uiteindelijk ook op de mensen zelf. Even vaag als tastbaar. Even breed als concreet. Elke organisatie die grondig wil nadenken over haar waarden is een plezier om mee samen te werken. De leuke momenten die tijdens dat creatieproces ontstaan zijn dat evenwel.

 

 

"Een boekhouder-fiscalist die actief mee nadenkt, is een absolute noodzaak"

Meet Kenzo De Bruyn (foto rechts), fulltime ontwerper die als één van de zaakvoerders bij branding agency Kantoor Kolos zijn stempel drukte op de huisstijl van onze kersverse website! De thirty-something geboren en getogen Mechelaar is een fervent lezer, museumbezoeker, Bourgondiër, fietser én een vat vol weetjes en interesses.
  • Klant sinds 2018
  • Sector Branding
  • Mensen in team 6

Klanten in de kijker