Boekhouding Accountancy Fiscaliteit
Seppe Vangrunderbeek

Seppe houdt van drummen en klimmen maar het liefst van al houdt hij zich bezig met films en series. In z’n dagelijkse leven creëert de twintiger uit het Mechelse visuele effecten voor films. Simpelweg gezien probeert hij filmbeelden zo realistisch mogelijk na te bootsen zodat de kijker niet langer een onderscheid ziet tussen wat echt is en wat niet.

Brullende mythologische wezens, sprekende bomen of gevaarlijke stunts? Ze kunnen allemaal zo maar even gecreëerd of bewerkt zijn door Seppe! Verder specialiseert hij zich in de simulatie van spieren, huid, kledij, haar, vacht, alles wat stof gerelateerd is en touwen. Kortom alles wat de acteurs & actrices én het verhaal ondersteunt.

Je vraagt je vast af hoe iemand in dat wereldje belandt. Seppe botste op het Gentse FACTS – dé Belgische Comic Con voor alles wat met comics, anime, cosplay en sciencefiction te maken heeft – op een standje waar een docent van de studierichting ‘Digital Arts & Entertainment’ sleutelde aan een diorama voor een game. Al snel besefte Seppe dat 3D modelleren en film gerelateerde vakken hem helemaal op het lijf geschreven waren. Na zijn studies ruilde hij België in voor Montréal, om er mee te werken aan Hollywoodproducties.

De grootste uitdaging? Grensverleggend blijven werken. Als filmkijkers z’n werk niet kunnen spotten is zijn missie geslaagd. Invisible visual effects zijn goede visual effects! Als mens weten we perfect hoe onze spieren bewegen, hoe onze huid erover glijdt, hoe onze kleding beweegt of hoe ons haar wappert in de wind. Maar dat moet er op beeld ook zo realistisch mogelijk uitzien. Seppe zoekt z’n limieten op zodat het voor de kijkers aanvoelt alsof het beeld echt is, en dus niet door een computer gegenereerd werd.

Hij beet zich vast in projecten zoals Uncharted, een populaire videogamereeks en z’n eerste grote Hollywoodproject genaamd ‘The Call of The Wild’, met Harrison Ford in de hoofdrol. Dat klinkt allemaal super spectaculair én toch ziet een normale werkdag er niet zo speciaal uit. Hij zit van 9 tem 18 uur achter z’n computerscherm, maar creëert dan wel de zotste dingen op vlak van simulaties en tools. Verder doorloopt hij het shot even vooraleer hij het aflevert of volgt hij de laatste nieuwe trends in de snel evoluerende industrie op. Tijdens de dagelijkse meeting presenteert hij z’n vooruitgang aan het team en de VFX Supervisor (= de persoon die in contact staat met de klant zoals Marvel, Disney of Universal) en ontvangt hij feedback of een go: het shot is klaar voor de film!

Seppe heeft z’n eerste droom al bereikt: van z’n passie z’n beroep maken. Dankzij z’n medewerking aan grote Hollywoodproducties tijdens z’n verblijf in Montréal ging ook z’n tweede droom al in vervulling. Maar hij droomt graag verder. Zo wil hij rechtstreeks klant worden bij Marvel, Disney, Sony, Universal of Pixar. Of een productie van A tot Z uitbrengen en hiermee nominaties of zelfs prijzen winnen. Time will tell. Maar je naam zien verschijnen in de credits van een productie: dat blijft het beste gevoel ever!

 

 

 

"Het blijft een geweldig gevoel om mijn naam in het groot te zien verschijnen op het scherm"

Meet Seppe, de Mechelse twintiger die z’n passie voor films dagelijks uitoefent als expert in invisible visual effects. Hij studeerde af in Digital Arts and Entertainment aan Howest én draagt z’n steentje bij aan Hollywoodproducties. Ondertussen ruilde hij Montréal opnieuw in voor België. Maar die jongensdromen? Die zijn er nog steeds...
Als filmkijkers z’n werk niet kunnen spotten is zijn missie geslaagd.

Klanten in de kijker